to all readers,do leave me your comment or suggestion at the shout mix or juz comment it on my entry..i really appreciate that and hoping that i could blogwalking to yours... =)

Isnin, Oktober 11, 2010

SenGGuGut??

haritu,ade owg tanye aku bkaitan period pain ni...

banyak kali juge aku ditanye pelbagai soalan mengenai penyakit yg satu ni..
"sakit x senggugut?"
"cmne rase senggugut tu ea?"
xkurang juge yg bertanye,
"mcm mane ko boleh kne senggugut?"
tapi yg plg xbleh blanye,ade owg ckp kne senggugut tu sbb infection..
die ckp sbb xtuka spender..
aku jadi kelu..
tp bkan sbb aku xpnah tuka spender la..
cme 1st tyme dgr fakta yg xbrape prooven ni..
aku cbe google kat internet..
btolke senggugut ni penyebab die infection?
walaupon aku bdak bio,tp setaw aku,bende cm ni tade dlm silibus pljrn aku lagi..
mungkin ni bleh jd tajuk projek PSM aku x?
setelah google,akupon jpe la satu artikel ni..
bunyik die cmni:
Tahukah anda, kesakitan yang dirasai ketika datangnya haid adalah disebabkan oleh penguncupan dinding rahim yang amat kuat. Proses ini bertujuan bagi mengeluarkan ketulan darah haid yang bercampur dengan sedikit tisu daripada selaput endometrium. Darah ini perlu dikeluarkan melalui saluran pangkal rahim. Kebiasaannya, dinding rahim yang dimiliki oleh seorang gadis remaja masih sempit.

Penguncupan dinding rahim yang begitu kuat disebabkan oleh sejenis hormon yang dikenali sebagai 'prostaglandin'. 'Prostaglandin' adalah daripada sejenis kumpulan molekul lipid yang berasal daripada asid lemak dan peranannya sangat penting di dalam tubuh. Setiap 'prostaglandin' ini mengandungi 20 atom karbon. Ia menjadi pengantara serta memberi banyak kesan terhadap psikologi. Disebabkan itulah kesakitan terasa dan jika ia dihasilkan secara berlebihan maka terjadilah senggugut. 'Prostaglandin' yang berlebihan akan mengakibatkan rasa mual, cirit-birit, muntah serta sakit kepala. Oleh yang demikian, kehamilan dan kelahiran dapat membantu mengatasi masalah kesempitan pada saluran rahim yang menjadi pun ca kepada senggugut.
okeh..aku xjpe mane2 part yg ckp sal spender xtukapon..
mungkin its just an assumption from ma fwend..
tade owg pnah wat reseach lg kot sal tu..
ahahaha~
t PSM aku nk wat sal bende ni la...
erk~ade kaitan x??
kne tanye DR MADIHAH ni..
bile ckp sal senggugut ngan rumate aku,mcm2 cite kuar..
tp aku juz nk jawab beberape soklan yg bez je la..
sbb soalan yg common tu,aku da boring nk jawab berulang kali..
mungkin lepas ni aku patut rakamkn je dalam tape so dat bile owg tanye,aku suro dowg dgr tape tu je..
no need utk aku bazirkn air liyur utk bende yg same berulang kali ann?

p/s:nk taw cmne rase senggugut?try la jd pompuan..jgn kate pompuan ni saje nk ngengade kononnye senggugut tu sakit sket je..rase la sendri baru bley bagi komen,ok?peace k?

Tiada ulasan: