to all readers,do leave me your comment or suggestion at the shout mix or juz comment it on my entry..i really appreciate that and hoping that i could blogwalking to yours... =)

Ahad, Disember 12, 2010

aKu KaGuM DeNGaN KaMu MaT BaNGLa!!!

malam tadi,aku teman kakak aku gi basuh kete..
make tebuktilah yang kitorang 2 bradek ni agak pemalas..
bkan ape..
stakat nak basuh sbijik kancil tu,rase cam malas pulak nak membasahkan depan umah banglo aku ni..
bek hanta kedai..bayar tujoh hengget,siap luar dalam dorang bersihkan..
kalau nak mengharapkan kitorang ni,maw dekat sejam baru abis basuh kete..
almaklumla..
pompuan ni kan sangat-sangat teliti orangnye
*pemikiran positip sket..

tapi ape yang aku nak critekan kat sini ialah pasal kegigihan mat bangla tu mencarik rezki kat malaysia ni..
bayangkan ea..
satu lot kedai tu diorang bleh sewe semate-mate untuk buat car wash..
bukan la banyak sangatpon kete yang perlu dibasuh tiap-tiap hari..
tapi setelah aku memerah otak memikirkan pasal dowang time dowang tengah sebok-sebok vacum kete aku tadi,aku dapat buat satu kesimpulan..
disitula tempat dorang basuh kete..
disitula tempat diorang tido..
bkanla besa manepon..kecik je diorang amik ruang untuk tido..
kire-kire lebar toilet jugakla..
mungkin panjang tu lebih sket(sbb diorangkan jenis yang tinggi-tinggi)
cam besa ni la lebey kurang

bayangkan la..diorang keje kilang..
and seperti yang kite taw,keje kilang ni keje shift..
habes je keje kat kilang,diorang balik umah(tempat carwash tu) dan bergilir-gilir untuk layan customer nak cuci kete plak..
due orang cuci kete,yang lain plak take a nap skejap..
*kalau aku,memang tak cukop untuk take a nap je..aku perlukan tidup 8 jam sehari sebab akukan seorang bayi yang chumel..*
pastu gilir-gilir bangun untuk cuci kete..
hebatnye diorang..
bukan macam sesetengah orang kite yang terlampau memilih kerje..
kononnye ade ijazah,tak seswai jadi kerani cabuk..
itu baru kerani cabuk..
belom lagi disuruh jadi tukang cuci kereta macam mat bangla ni..
lagi la mereka tak mahu!
kadang-kadang tu,orang kite ni belajar tak de la tinggi mane,stakat SPM cukop-cukop makan je..
tapi bile tang memilih kerje,bukan main lagi..
demand sket punye tinggi..
kalau bapak die pengurus besar maxis tu tak pe jugak..
ini tak,menghabehkan boreh mak bapak je kojenye..
macam ular sawe dah aku nengok!
makan tidoq makan tidoq..
patutla badan hangpa tu besaq Lem**
*pade yang ade usehe tu,sile jangan terase naa?

pee/ass: lepas grad nantipon,kakak and abang aku suruh kerje dulu or else,aku da dapat master,aku akan memilih kerje...so maybe aku akan keje sambil buat master..  =)

Tiada ulasan: